Edukativne inicijative koje pokreću zajednicu: Unreal Engine priče iza katedre
Proteklu godinu u Crater Training Centru obeležila je višemesečna edukacija univerzitetskih profesora u softveru Unreal Engine. U ovom tekstu bavimo se uticajem ove inicijative u našoj maloj, ali posvećenoj zajednici i pitanjem kako projekti ovog tipa mogu da ojačaju kreativni ekosistem u regionu.
Prva iteracija kursa Train the Trainers posvećenog razvoju video igara u Unreal Engine 4 (UE4) startovala je u februaru 2021. godine kada smo okupili veliki broj profesora sa umetničkih i tehničkih fakulteta i viših škola iz svih većih univerziteta u Srbiji, da bi krajem semestra, zbog velikog interesovanja, kurs bio obnovljen – ovaj put u online formatu. Nastavu je pohađalo ukupno 45 akademskih profesora sa ciljem da novostečeno znanje primene na budućim komercijalnim projektima ili u okviru studijskih programa. Time je kurs dostigao status edukativne inicijative sa potencijalno velikim uticajem na zajednicu u regionu, budući da nastavu naših profesora-polaznika godišnje sluša oko 1200 studenata.
Mnogi od ovih profesora već su krenuli sa implementacijom materijala i znanja u praksi. Danas pričamo o jednom od tih sjajnih programa.
A Dive into the Unreal
Kurs A Dive into the Unreal je u leto 2021. održan pod krovom BEST Novi Sad, evropske organizacije koja okuplja studente Univerziteta u Novom Sadu. Kao evropsko studentsko udruženje, BEST pruža podršku ne samo studentima, već i profesorima koji žele da prenose znanje van okvira njihovih katedri. Tako je i ovaj kurs nastao iz aspiracije polaznika Train the Trainers da znanje stečeno na našoj obuci primene u praksi i pre nego što UE4 bude zvanično usvojen na njihovom fakultetu, te je program formiran sa ciljem da studente upozna sa razvojnim okruženjem UE4 i njegovim alatima za razvoj video igara i grafički impresivnih 3D svetova u realnom vremenu.
Predavači i koordinatori kursa bili su upravo naši polaznici, dr Neda Milić Keresteš i dr Bojan Banjanin sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, odnosno sa Departmana za grafičko inženjerstvo i dizajn. Ovaj iskusan dvojac predaje na različitim predmetima na ovoj katedri, uključujući “Osnove kompjuterskih igara” i “Multimediji”, ali i na dva buduća predmeta “Kompjuterske igre” i “Dizajn kompjuterskih igara”. Novina koju žele da uvedu jeste da se kroz Unreal Engine softver osnaži iskustvo studenata, te intenzivno rade na tome da se UE implementira u kurikulum novosadskog FTN-a.
Interesovanje za BEST kurs pokazali su mahom studenti trećih i četvrtih godina osnovnih studija. Pored predznanja iz oblasti 3D modelovanja i iskustva u radu sa alatima kao što su 3Ds Max, Autodesk Maya ili Blender, zainteresovani studenti su slali motivaciono pismo u kojem su elaborirali svoje razloge zbog kojih žele da se obuče za rad u UE4 i zašto da im je to neophodno za dalje usavršavanje. Šansu za obuku je dobilo 15 studenata koji su kroz teorijska predavanja ali i praktičan rad razvijali originalnu 3D video igru. Na ovaj način, studenti su stekli stručne kompetencije kroz izradu konkretnog projekta jedne igre, počevši od postavke projekta do kreiranja njene izvršne verzije.
Studentima sa većim iskustvom u 3D modelovanju je bila izuzetno zanimljiva, za njih potpuno nova oblast implementacije interaktivnosti i mehanike korišćenjem Blueprint vizuelnog skripting sistema, dok su neki studenti bili oduševljeni lakoćom sa kojom se u Unrealu kreira 3D teren i vegetacija. Pored toga, studenti su bili izuzetno motivisani da postave i kreiraju svoj personalizovani, jedinstveni svet igre.
– kaže profesorica Neda Milić Keresteš o preferencijama polaznika.
Njen kolega sa pomenutog departmana, Bojan Banjanin uskoro treba da preuzme izborni predmet “Dizajn kompjuterskih igara” na master studijama ovog fakulteta. Govorivši upravo iz te pozicije, smatra da mu je učešće na Train the Trainers pružilo adekvatnu podršku pri učvršćivanju znanja i praktičnih softverskih veština koje su neophodne za izvedbu kvalitetnih fakultetskih predavanja.
Materijal koji smo tada dobili nam je poslužio kao dobra baza od koje smo krenuli. Tu smo stekli generalni uvid u radni tok razvoja igre i koje sve oblasti to podrazumeva. Iako smo radili na FPS žanru, priča je bila šira i primenjiva na bilo koji drugi žanr video igara. Na kursu A Dive into the Unreal smo konkretno radili na 3rd Person Action RPG žanru, ali su osnove bile iste. Takođe, zbog vremena i količine informacija koje je u tom vremenu trebalo preći i prezentovati studentima, dobro su nam došli teorijski materijali koje smo iskoristili i modifikovali po potrebi. Veoma sažete i korisne informacije iz teorijskog dela Train the Trainers su pomogle da i ovaj kurs obogatimo teorijom, naravno uz praktičan rad. Ali pre svega, da mi još detaljnije prođemo sve što smo radili – i tek nakon toga su određene stvari počele da se sležu i da dolaze na svoje mesto. Meni je to ulilo dozu samopouzdanja da se uopšte upustim u držanje našeg kursa. Sigurno bi skroz drugačije (i teže) bilo da smo morali od nule da pripremamo svoj kurs.
– kaže Bojan Banjanin.
Benefiti Train the Trainers inicijative
Pojedinim našim polaznicima, baš kao Bojanu, koji su kursu pristupili sa već određenim nivoom iskustva u UE, ovaj program je poslužio kao dodatna provera znanja, što se ispostavlja kao odlična opcija za profesore koji nemaju vremena da se posvete celogodišnjim edukacijama. Upravo taj nedostatak vremena i kvalitetne edukativne građe predstavnicima naše akademske zajednice predstavlja jedan od najčešćih izazova pri preuzimanju novih studijskih programa koji podrazumevaju uvođenje novih softvera
Zajedno do novih kreativnih poduhvata
Edukacije pod kapom Train the Trainers inicijative podržane su fondom Epic MegaGrants, a ogromnu pomoć pri apliciranju projekta pružio nam je novosadski 3Lateral, jedan od četiri ko-razvojna centra Epic Games. Ova kompanija podržala je i kurs A Dive into the Unreal, što opisuju kao jedan od njihovih pionirskih poduhvata u smislu pružanja konkretne podrške studentskoj kreativnoj zajednici, ali i univerzitetskim profesorima bez kojih ovakve inicijative ne bi bile ni moguće. Svojevrsni nastavak ove priče vidimo u predstojećem studenstkom AI hakatonu Artificial Intelligence Battleground (AIBG) u kojem će učestvovati studenti Univerziteta u Novom Sadu među kojima su i neki od polaznika pomenutog BEST kursa. Po rečima organizatora ovog takmičenja, radi se o jedinstvenom iskustvu koje spaja veštačku inteligenciju i gejming, a uz koje će studenti moći da “pomere” svoje granice i vidike, razviju tehničke veštine i nađu inspiraciju za dalje kreativne projekte.
O tome koje konkretne korake 3Lateral poduzima po pogledu jačanja kreativnog ekosistema na lokalu pročitajte na njihovom sajtu.
Fotografije su vlasništvo BEST Novi Sad