CGA Belgrade
CGA: Prva regionalna konferencija kompjuterske grafike i digitalnih umetnosti
Computer Graphics and Arts Conference (CGA Belgrade) okuplja zaljubljenike u vizuelne efekte na filmu, umetnost video igara, VR/AR tehnologije i srodne oblasti i prva je međunarodna konferencija ovakvog tipa u regionu.
Za nas najbitniji podatak je da se ideja o pokretanju konferencije rodila baš ovde pod Craterovim krovom za šta su zaslužne Miljana Jovović (nekadašnja drektorica našeg centra i producentkinja u Crater studiju, sada direktorica Materriya Talent Development kompanije) i Milica Božanić (izvršna menadžerka Srpske filmske asocijacije). Kada je u priču ušao i Miloš Milošević (nekadašnji urednik portala VFX Serbia), priča je mogla da se zakotrlja.
Danas sa ponosom ističemo da CGA za lokalnu umetničku zajednicu predstavlja događaj godine. Vremenom je inicijativa počela da se širi kroz različite programske celine, propratne događaje i gostovanja u čiju organizaciju su uključeni svi članovi našeg tima.
U nastavku pročitajte kako ovo iskustvo izgleda iz našeg ugla..
CGA KROZ VREME
Konferencija pre konferencije
Inicijalni događaji u Crateru nastali su kad i sama škola, 2012. Krenuli smo sa Otvorenim vratima i videli smo da su ljudi zainteresovani za stručna okupljanja. Već sledeći događaj pri kojem smo kombinovali predavanja i radionice je bio neverovatno posećen i tog vikenda je oko 100 artista protutnjalo kroz naše prostorije, što je samo potvrdilo da je ovdašnja publika bila željna programa tog tipa. Dani otvorenih vrata su 2015. godine prerasli u Craterove meetup-ove, a oni u konferenciju.
Avantura zvana CGA Belgrade zvanično je krenula 2017. godine kada je u Muzeju nauke i tehnike u Beogradu održano prvo izdanje konferencije. Za nas je ovo bio logičan nastavak događaja po kojima je Crater bio (i ostao) poznat na domaćoj VFX sceni.
“Mi smo bili u šoku koliko je to dobro prošlo.Tada nismo imali neke velike planove vezane za to šta ćemo od toga napraviti, ali pozitivne reakcije ljudi, činjenica da su oni bili toliko srećni što konačno imaju događaj na kom mogu da se druže, je ono što nas je motivisalo da nastavimo da guramo”, Miljana Jovović
2018 / 2019
Naredne godine, CGA selimo u Jugoslovensku kinoteku gde “naš porodični događaj” dobija ozbiljno velike razmere. U Kinoteci smo održali najposećenija izdanja konferencije koju je u jednom danu umelo da poseti i do 700 ljudi, a čitavo iskustvo smo delili u dve tematske celine tako da svaki posetilac može da prisustvuje sesiji koja ga najviše interesuje.
“CGA je nastao iz naše ljubavi za prenošenjem znanja koje nisu samo hard skills, već i neke inspirativne priče, iskustva artista iz velikih kompanija koji rade na vrhunskim projektima. Na CGA su pohrlili da čuju kako je to raditi u studijima širom sveta ili, na primer, na Spajdermenu, a binus su nam uvek bile priče uspešnih artista koji su krenuli od nule”, Miljana Jovović
Novo ruho konferencije od 2020 do danas
Godina 2020. je počela uzbudljivo – našim prvim gostovanjem van granica zemlje, i to u Banja Luci, da bi nas potom, kao i svima, bacila pred izazov budući da održavanje velikog događaja uživo nije bilo moguće. Situaciju smo nekako uspeli da premostimo održavanjem prve online CGA konferencije, što se ispostavilo kao odličan potez, jer nam je raširio krila da probamo nove formate i uz partnere realizujemo posebne programske celine.
CGAcademy – edukativni program za mlade u našoj organizaciji
CGAlliance – sekcija posvećena razvoju biznisa u kreativnim industrijama
CGArts – platforma za showcase umetničkih radova i veština
Od 2021. godine i gostovanja u Novom Sadu, CGA prelazi na hibridni format, tako da se deo sadržaja emituje na sajtu konferencije, a deo vodimo uživo pred publikom.
Ovaj format smo usavršili do šestog izdanja godišnjeg CGA Belgrade okupljanja kojem je prethodio višemesečni program kreiranja originalnih 3D okruženja u kojima smo snimili prvi, virtuelni dan konferencije. Virtual Environments Lab je održan u leto 2022. baš u našoj školi, u njemu je učestvovala 12 mladih stvaralaca i isto toliko mentora, i predstavlja jednu od naših najambicioznijih inicijativa do sada.
CGA SIDE EVENTS
Prateći događaji konferencije gotovo se uvek održavaju u Crateru. To su obično radionice i masterklasovi vrhunskih umetnika kakav je VFX velikan Victor Perez koji je baš u našoj učionici delio dobro čuvane tajne kompozitinga. Tu praksu nesebičnog deljenja znanja kroz Crater i CGA podržale su još od samog starta i naše partnerske kompanije među kojima su 3Lateral, SideFX, Nordeus, Autodesk, Foundry i druge.
U septembru 2022. godine, neposredno pre početka naše šeste po redu konferencije, u Craterovom bioskopu održan je prvi Houdini User Group u regionu (HUG Belgrade).
Zgodno je napomenuti da je Crater fizički dom svih CGA online događaja, budući da se program u najvećoj meri strimuje baš iz naših prostorija.
CGACADEMY EDUKACIJE
Programska celina CGAcademy nudi kvalitetan edukativni sadržaj koji srednjoškolcima, studentima i junior artistima pomaže da napreduju u različitim granama kreativne industrije.
CGAcademy smo pokrenuli sa ciljem da kroz razvoj softverskih i ostalih relevantnih veština podržimo novu generaciju digitalnih umetnika. Kroz nju dopiremo do mladih kreativaca koji delaju na polju vizuelnih efekata, gejm arta, animacije, interaktivnih medija i drugih oblasti o čemu možete pročitati OVDE.
Rekli su o CGA Belgrade konferenciji
“I always have a brilliant time at CGA, and it's because of the whole experience - the venue, the programme, and the way that CGA's team looks after their guests. It is always fun, and I have met a lot of really good people from other countries thanks to CGA - probably more than any other conference I have attended.”
Andrew Brassington, Head of Talent Development @ Escape Studios
“CGA is awesome and very important for the entire community. Apart from phenomenal lectures, I believe the greatest value of this particular conference is networking and getting to know other people who are working on similar projects.”
Sava Živković, Director & Filmmaker
“CGA is invaluable for the local community. Every time, I’m pleasantly surprised by the caliber of the lectures, and an additional pleasure is the excellent mix of world experts and local stars. A bonus fact to the quality and professionalism of the CGA conference is its constant growth and even greater ambitions.”
Nikola Damjanov, Lead Artist @ Nordeus
“Events like this are fundamentally important for the community and community is for industry. It’s a circle of life!”
Vladimir Mastilović, CEO @ 3Lateral
IZDVAJAMO
CGA PARTNERI
Subvencionisana obuka za profesionalce - Train the Professionals
Train the Professionals: Unreal Engine Essentials
- subvencionisana obuka za profesionalce
Tokom zimskog semestra 2022. godine, obučili smo 30 profesionalnih artista za rad u najpopularnijem gejm endžinu na svetu. Evo kako je to izgledalo.
Obuka Unreal Engine Essentials u okviru inicijative Train the Professionals namenjena je svima koji rade u oblasti vizuelnih umetnosti, imaju najmanje dve godine radnog iskustva (bilo u 3D modelovanju i vizualizaciji, kreiranju vizuelnih efekata, gejm artu, ili drugim inovativnim sferama) i dolaze iz Srbije ili regiona.
Inicijativu smo pokrenuli u ciju da podržimo ambicije i karijerni razvoj regionalnih artista tako što ćemo ih upoznati s mogućnostima koje nudi ovaj alat i njegovim praktičnim primenama u produkcionim okvirima. U ovome su nas podržali partneri iz Unreal Engine Educations i studija 3Lateral (Epic Games). Tokom obuke, polaznici su se upoznali sa specifičnostima ovog alata, posebno u domenu dizajna okruženja i interakcije u realnom vremenu.
Train the Professionals Playlist - studentski radovi
Train the Professionals - 2022
OSNOVNE INFORMACIJE
Naziv programa: Unreal Engine Essentials
Cena: 70 evra (komercijalna vrednost obuke iznosi 530 evra)
Trajanje: Osam nedelja (60 školskih časova)
Termini:
PRVA GRUPA – svakog ponedeljka i četvrtka u 19 časova, od 3. oktobra do 21. novembra 2022.
DRUGA GRUPA – svake srede i subote u 19 časova, od 5 oktobra do 23. novembra 2022.
Rok za predaju završnog rada: 23. februar 2023.
Nakon obuke polaznici mogu da:
- samouvereno koriste okruženje Unreal Editora,
- samostalno kreiraju virtuelna okruženja koristeći ugrađene alate za generaciju terena,
- primene gotova rešenja za vegetaciju ili dizajnirate sopstvena,
- uspešno projektuju produkcionu liniju za manipulaciju 3D sadržajem kreiranim u specijalizovanim softverima (Autodesk Maya, Houdini, Cinema 4D) i njihovu primenu u UE5,
- razumeju i kreiraju sopstvene materijale direktno iz endžina,
- usvoje preporučene prakse za osvetljivanje scena u realnom vremenu,
- dizajniraju osnovne interakcije pomoću Blueprint sistema,
- kreiraju animirane sekvence kamere,
- koriste ugrađeni modul za dizajniranje interfejsa,
- dodaju efekte kamere,
- koriste Niagara sistem čestica,
- Implementiraju Quixel i Marketplace sadržaje,
- objave gotovo virtuelno iskustvo.
Nakon glavnog dela obuke, učesnici inicijative moći će da slušaju specijalizovana predavanja eksperata iz industrije koji će im na ovaj način približiti procese rada u njihovim studijima. U ovome su nam se pridružile kompanije Ebb Software, Mad Head Games, Case 3D, Mag Archi, Wonder Dynamics i Open Studio.
USLOVI KONKURSA
Obuku su slušali oni koji:
- rade u oblasti vizuelnih umetnosti;
- imaju minimum dve godine radnog iskustva (bez obzira na trenutni radni status);
- mogu da prate nastavu na srpskom jeziku;
- vladaju nekim od vodećih 3D softvera (Autodesk Maya, 3ds Max ili Blender);
- pokažu da su izuzetno motivisani da pohađaju nastavu.
Broj mesta na obuci je ograničen, a selekciju kandidata vršićemo na osnovu tehničkog iskustva, kvaliteta dosadašnjih radova i motivacije koju nam iskažete prilikom prijave. Do tri mesta na obuci dobiće i nedavno svršeni studenti koji tek traže profesionalno iskustvo i koji nas oduševe svojim radovima.
Konkurs je otvoren do 31. avgusta 2022. u ponoć.
Šta sve može Unreal Engine 5?
Unreal Engine 5 se sve više koristi za izradu linearnog i interaktivnog sadržaja u realnom vremenu za potrebe filma, video igara ili VR/AR aplikacija. Sve je prisutniji u arhitekstonskoj vizualizaciji i advertajzingu, a posebno u studijima za virtuelnu produkciju na filmu i televiziji.
Jedan od skorašnjih projekata koji su uspešno probili granice tradicionalnih formata zahvaljujući ovom endžinu je The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience, na kojem je radio novosadski studio 3Lateral. Naime, kreativnim timovima UE nudi mnogo više mogućnosti, budući da doslovno proširuje prostor u realnom vremenu, a da pritom pojednostavljuje produkcijski pipeline i, samim tim, omogućava jaču kontrolu nad kreativnim procesom.
Pored navedenog, UE je primenu našao u svetu automobilizma, posebno za potrebe simuliranja vožnji i testiranja novih modela automobila. Zbog mogućnosti kreiranja realističnih simulacija, sve češće se koristi u nauci, što potvrđuje i projekat “oživljavanja” praistorijskog čoveka iz Lepenskog vira koji je srpska delegacija izložila na svetskoj izložbi u Dubaiju prošle godine.
Zašto Unreal Engine 5 treba da učite u Crateru
Za Crater Training Center, obuka je logičan nastavak inicijative Train the Trainers: Game Development with Unreal Engine iz 2021. godine za koju nam je dodeljen Epic MegaGrant. Tokom ove obuke, 45 univerzitetskih profesora iz Srbije steklo je znanja neophodna da u svoje studijske programe uključe i Unreal Engine, a neki od njih uspešno su ih implementirali u studijski kurikulum na matičnim fakultetima.
Kasnije iste godine, rame uz rame sa vodećim evropskim školama za animaciju i digitalnu grafiku, učestvujemo u velikom edukativnom poduhvatu Summer of Unreal u okviru kojeg smo regrutovali i podržali 150 animatora iz Istočne Evrope.
Osim toga, naš obrazovni program Technical Art in Unreal Engine zasnovan na zahtevima sve traženijeg zanimanja u kreativnim industrijama, akreditovala je Agencija za kvalifikacije pri Ministarstvu prosvete Republike Srbije.
Predavač
Milan Ličina
Vizuelni umetnik i docent na Univerzitetu Metropolitan u Beogradu, ujedno i predavač na kursu Unreal Engine Essentials.
Kao specijalista za audio-vizuelne tehnologije u studiju Galerija 12, radio je na velikom broju domaćih i međunarodnih projekata. Kroz svoj rad, spaja umetnost, dizajn i nove tehnologije za stvaranje imerzivnih sadržaja što uključuje TV produkciju, kreiranje VR sadržaja i upotrebu gejm endžina za razvoj interaktivnih umetničkih instalacija i virtuelni scenski dizajn.
REKLI SU O KURSU
Train the Professionals program for Unreal Engine 5 je odličan početak za sve one koji želi da steknu osnovna znanja o endžinu i gejm dizajnu uopšte. Program nudi dobru bazu znanja i odlične prakse za optimizaciju razvoja video igara. Preporučujem ga i profesionalcima koji žele da nauče Unreal Engne ili prošire svoju ekspertizu, kao i početnicima koji traže odakle da počnu, jer nastavni plan kursa i sjajni predavač svima to omogućavaju.
Đorđe Marković, Game Designer / Founder @ Bohemian Pulp
Na kurs sam se prijavila jer sam želela da steknem nove veštine sa kojima ću moći da unapredim svoje dosadašnje znanje. Posle kursa za modelovanje velika želja mi je bila da naučim da funkcionišem i u end\inu, kako bih modele koje pravim mogla da "oživim" u nekom projektu i napravim svoj portfolio. Za nekoga ko nije imao predznanje iz UE mogu da kažem da sam dosta naučila i da je kurs ispunio sva moja očekivanja. Milan je odličan kao predavač i veoma mi je drago što sam dobila priliku da budem deo Train the Professionals programa.
Isidora Dimitrijević, Freelance Digital Artist
Započeo sam tečaj sa željom da nadogradim svoje znanje u UE. Prilikom pregleda silabusa očekivao sam većinom osnovne, no vrlo bitne informacije o radu s endžinom, no dobio sam puno više od toga, te dodatno učvrstio i produbio svoje znanje. Tečaj je sadržavao mnogo korisnih informacija te mi pružio više nego što sam očekivao, tako da sam vrlo zadovoljan s dobivenim znanjem.
Osoblje je bilo na raspolaganju za bilo kakve nedoumice ili pitanja na raspolaganju kroz cijeli period tečaja. Isto vrijedi i za predavača Milana, koji je riješio svaki moj upit sa konkretnim fidbekom. Definitivno bi preporučio Crater Training Center sa širokim spektrom tečajeva koji pokrivaju razne CG discipline svakome tko ima ambicije razvijati se kao CG artist.
Haris Hadžagić, 3D Generalist
Poprilično sam zadovoljan kursom, imao sam prethodno znanje u UE, ali sam bio samouk. Kurs je ispunio moja očekivanja, pogotovo Milan, ne znam kad je stigao to sve da nauči i da sa toliko energije prenosi to svoje znanje. Drago mi je da sam dobio priliku da učim od njega i upoznam ostale kolege koje su pohađale kurs. Ovo mi je bilo prvi put da kurs pratim online, ali nisam primetio da sam kaskao za onima koji su nastavu slušali uživo. Stečeno znanje ću pokušati da prenesem mojim prijateljima iz tima sa kojim radim na igrama.
Bojan Tripković, 3D Artist @ Umbra Productions
Veoma sam zadovoljna kursom. Imala sam priliku da sarađujem sa kolegama artistima koji dolaze iz različitih branš ii nije nam bilo teško da sve shvatimo i razumemo. Iako su predavanja bila grupna, subjektivan osećaj je bio kao da vam neko individualno drži čas, tako da se sve temeljno radilo i dobili smo osnovu za dalji razvoj i usavršavanje što se tiče rada u UE. Očekivanja su se sada prebacila. Prvo sam imala očekivanja od samog kursa, a sada su okrenuta ka meni.
Jelica Đorđević, 3D Artist @ Digital Asset Tailors
Unreal Engine Essentials - Aftermovie
CGAcademy: Edukativni program za mlade talente
CGAcademy: Edukativni program za mlade talente
CGAcademy nudi kvalitetan edukativni sadržaj koji srednjoškolcima, studentima i junior artistima pomaže da napreduju u različitim granama kreativne industrije.
Kao jedni od osnivača CGA konferencije, programsku celinu CGAcademy pokrenuli smo sa ciljem da kroz razvoj softverskih i ostalih relevantnih veština podržimo novu generaciju digitalnih umetnika. Program targetira mlade kreatore koji delaju na polju vizuelnih efekata, game arta, animacije, interaktivnih medija, digitalnog dizajna i drugih srodnih oblasti.
Realizacija CGAcademy programa za nas je bio logičan korak, budući da smo dugi niz godina posvećeni jačanju ekosistema kroz popularizaciju deficitarnih zanimanja u osnovnim i srednjim školama i fakultetima, kako kroz podršku u izradi studijskih programa, organizaciju besplatnih obuka nastavnika, profesora i saradnika, kao i kroz jačanje baze talenata u Srbiji.
Pored pojedinačnih sesija, CGAcademy tim organizuje i celodnevne edukacije poput konferencije Emerging Talents (maj 2021.), zasebni programski deo u okviru CGA Belgrade: Embracing Metaversity (novembar 2021.), dok je Talent Sandbox (9. april 2022.) bio naš najmbiciozniji događaj do sada.
Kako biste bili u toku sa CGAcademy edukacijama, preporučujemo da zapratite Craterov YouTube kanal, dok se na zvaničnom kanalu CGA Belgrade konferencije krije velik broj srodnih sesija održanih kako online, tako i uživo pred mnogobrojnom publikom.
IZDVAJAMO
Pogledajte kompletnu listu CGAcademy sesija
Edukativne CGAcademy sesije su inicijalno podeljene u tri serijala, a vremenom smo organizovali i više “stand-alone” epizoda. Creative Software Sessions nude praktične savete vezane za upotrebu vodećih alata u industriji (Unreal Engine, Autodesk Maya, Zbrush i ostali). Know How Sessions su više usmerene ka mekim veštinama koje mladima pomažu da lakše razumeju profesionalnu sredinu i sarađuju s drugima. Tu je i serijal Career Paths u kojem “raskrinkavamo tajne” karijernih putanja u kreativnim industrijama i objašnjavamo kakve sve pozicije postoje na tržištu
Tim koji vodi CGAcademy sesije
Miljana Jovović
Director
Nakon više godina provedenih u arhitekturi, Miljana je kao izvršna producentkinja vodila Crater Studio kroz brojne velike projekte. Pre desetak godina okrenula se obrazovanju u sferi kreativnih industrija.
Zajedno sa svojim timom, mapirala je Crater Training Center kao jedinstveno mesto gde se, kroz kurseve, događaje, mentorstvo i praksu razvijaju talenti i pruža neophodna podrška budućim i postojećim profesionalcima u VFX, gejming i CG industriji.
Uz partnere iz Srpske fimske asocijacije i VFX Serbia osnovala je CGA Belgrade, prvu međunarodnu konferenciju posvećenu kompjuterskoj grafici u regionu.
Marija Rakić-Lovrić
Education & Events Specialist
Marija je etnomuzikološkinja sa dugogodišnjim iskustvom u nastavi u osnovnim, srednjim i internacionalnim školama.
Organizovala je i pokrenula brojne radionice i festivale za decu vezane za muziku, umetnost, kulturu i obrazovanje (GroArt fest, Kultura za početnike, Dani evropske baštine), kao i projekat Muzička arheologija u Srbiji. Članica je Srpskog etnomuzikološkog društva i saradnik Muzičke omladine Beograd.
U našoj školi koordiniše nastavu, organizuje događaje i aktivno sarađuje sa obrazovnim institucijama na unapređenju nastave na polju mutlimedijalnih tehnologija i kompjuterske grafike.
Bojana Simić
Program Specialist and Industry Relationship Representative
Kao andragoškinja i specijalistkinja za obrazovanje odraslih, Bojani je pripala uloga koordinatorke programa u našoj školi. Ona je prva na liniji sa našim partnerima iz industrije i blisko sarađuje sa njihovim HR timovima.
U okviru CGAcademy, pokrenula je Portfolio Review sesije u kojima artisti iz vodećih kreativnih studija recenziraju portfolije gledalaca dok pružaju stručne savete.
Do sada je koordinisala projekte u industriji zabave i programe iz sfere obrazovanja (Summer of Unreal, Train the Trainers).
CGAcademy partneri
Kao most između industrije i akademskih institucija, Crater Training Center u kreiranju CGAcademy programa sarađuje sa liderima u industriji kao što su kompanije 3Lateral (Epic Games), Nordeus, Mad Head Games, Ubisoft, Playstudios Europe i drugi kreativni studiji. Realizaciju CGAcademy programa svojim učešćem podržali su brojni domaći fakulteti čiji je kurikulum usmeren ka kreativnim industrijama, a neki od njih su i bitni akteri u našim sesijama.
Rekli su o CGAcademy
Moje iskustvo saradnje sa CGAcademy je sjajno. Ovo je bilo moje prvo javno predavanje, a ekipa koja stoji iza organizacije događaja bila je tu da pruži potpunu podršku i pobrine se da sve prođe u najboljem redu.
Drago mi je da se kod nas sve više priča o kompjuterskoj grafici, igrama, filmovima i to što vidim da ljudi, kako individualno, tako i u okviru studija u kojima rade, mogu da iznesu svetski kvalitet. Drago mi je da je studentima i svima koji žele da uđu u CG svet pružena edukacija u vidu besplatnih predavanja i to što sam i ja mogla da podelim svoj deo znanja, približim im šta to znači biti 3D animator i možda zainteresujem nekoga da se oproba u tome.
Nataša Vučićević, 3D Animator @ Mad Head Games
Konferencije su jedan od najboljih načina da se nešto nauči i neko upozna. Nažalost, nemaju svi priliku da putuju i prisustvuju na velikim svetskim događajima. Zato je to što radi CGA veoma važno i neprocenjivo za lokalnu zajednicu. Svaki put se prijatno iznenadim kalibrom predavanja, a dodatno zadovoljstvo mi je i odličan miks svetskih stručnjaka i lokalnih zvezda. Dodatni svedok kvalitetu i profesionalnosti CGA konferencije su njen konstantan rast i još veće ambicije.
Nikola Damjanov, Lead Game Artist @ Nordeus
Virtual Environments Lab
VIRTUAL ENVIRONMENTS LAB
Izgradili smo digitalna okruženja CGA konferencije
Crater Training Center je tokom leta 2022. organizovao jedinstveno iskustvo kreiranja digitalnih okruženja za video igre, film i televiziju u alatu Unreal Engine 5.
Kroz ovaj višemesečni program smo mladim umetnicima pružili mogućnost da se upoznaju sa raznolikim aspektima kreiranja digitalnih okruženja za različite medijske formate. U programu su učestvovali polaznici naših kurseva 3D Essentials, Unreal Engine Essentials i Environment Art, a deo učesnika se pridružio ekipi kroz javni konkurs. Učešće u programu podrazumevao je obavezna predavanja, masterklasove, te praktičan rad pod mentorstvom iskusnih artista.
Sve vreme tokom trajanja programa, učesnici su imali kontinuiranu podršku od strane eksperata iz vodećih kreativnih kuća u zemlji kakve su Mad Head Games, Case 3D, Una Televizija i Crater Studio, a veliku podršku dali su nam partneri iz kompanije 3Lateral (Epic Games). Na ovaj način smo povezali junior artiste sa predstavnicima profesionalne zajednice koji jednim okom uvek tragaju za novim mladim talentima.
Virtual Environments Lab u kratkim crticama
Virtual Environments Lab predstavljao je svojevrsnu pripremu za šesto izdanje konferencije CGA Belgrade koja je u hibridnom formatu održana krajem septembra 2022. Tokom leta u Crateru, dvanestoro “Labovaca” radilo je na četiri originalna okruženja od kojih je jedno simuliralo filmski set, zatim nivo u igri i televizijski studio, a kreirano je i jedno “tematsko” okruženje koje je pratilo vizuelni identitet ovogodišnje konferenciije za koje je zaslužan dizajner Stefan Knežević.
Sve sesije emitovane tokom virtuelnog dana konferencije prethodno su bile snimljene pred zelenim platnom u studiju Atomic Visual Support kada je Dane Blačić, tehnički direktor CGA programa, zajedno sa učesnicima u realnom vremenu testirao i optimizovao okruženja
Kao jednima od osnivača CGA platforme, izuzetno nam je drago što se baš pod našim krovom stvaralo nešto potpuno novo i uzbudljivo, i što smo u celu ovu avanturu ušli zajedno sa domaćom CG zajednicom.
Šta su učesnici naučili tokom programa
Osnovni cilj ovog programa bio je da, kroz prikaz celog procesa za razvoj okruženja polaznicima i celokupnoj zajednici ukažemo na sličnosti i razlike u kreiranju scena za potrebe virtuelne produkcije, odnosno savremen produkcije filmova, televizijskog programa i video igara.
Neke od ključnih tema koje smo dotakli tokom trajanja programa su
- razvoj scena od ideje do krajnjeg proizvoda;
- upoznavanje sa Unreal Engine mogućnostima;
- modelovanje elemenata za scene;
- level dizajn i set dressing;
- kreiranje različitih vizuelnih doživljaja i efekata pomoću post processing-a;
- optimizacija scena za film, TV i igre;
- testiranje kreiranih okruženja u pravom studiju ispred zelenog ekrana sa kamera trekingom.
Učesnici
Film Studio
Lazar Mijatović
Nemanja Ivanišević
Saša Vujičić
Game Level
Anđelija Ranđelović
Aleksa Vučković
Nikola Praskić
Broadcast Studio
Marko Marinković
Kosta Đurišić
Anja Pilipović
General Environment
Adam Pavlović
Marija Stevković
Tamara Vidanović
Ko je rukovodio našim “virtuelnim gradilištem”
Dane Blačić
Technical Director @CGA 2022
Tehnički direktor ovogodišnjeg CGA programa, predavač i glavni mentor Virtual Environments Lab je . U pitanju je iskusni XR producent, kreativni broadcast direktor i majstor virtuelne produkcije čija agencija Mogul Digital radi za klijente širom sveta, a od nedavno se pridružio impresivnom timu britanske kuće disguise.
Dimitrije Miljuš
Art Director @CGA 2022
Dimitrije Miljuš je ilustrator i koncept artista koji se u svom radu fokusira na oblasti kakve su environment design, keyframe concept art, world building i visual development. Veliko iskustvo stekao je u gejmingu, a radio je i za španski game dev studio Hexworks (iz CI Games porodice) u kojem se razvija nastavak igre Lord of the Fallen.
Mentori & predavači:
Uroš Pavlović (Mad Head Games), Nemanja Jaćimovski (Case 3D), Milan Ličina (Crater Training Center), Dušan Marinković (Una TV), Marija Josifović, Vladimir Turčan i Miroslav Gajović (Ubisoft Belgrade).
Asistenti:
Miloš Petrović
Aleksandar Paskaš
REKLI SU O LABU
Vrlo sam zadovoljna ovim iskustvom i najviše mi se svideo rad u timu jer nekako smo se ovde baš uklopili u potpunosti. Čitava ova tematika, sve ono što smo radili je bilo nešto sa čim sam se po prvi put susrela i sve mi je bilo vrlo zanimljivo. Radila sam u Broadcast timu i kad smo dobili taj projekat delovao je možda čak malo jednostavnije u odnosu na ostale, ali kako smo počeli da radimo čitavu priču shvatili smo da je podjednako zanimljiv kao i film ili video igra.
Anja Pilipovič, učesnica programa
Zadovoljan sam kako su ova dva meseca protekla u Crateru. Zadovoljan sami time što smo uspeli da izbacimo kao finalni proizvod obzirom da nismo imali mnogo ili nikakvog iskustva u Unreal-u. Najviše mi je prijalo to što je u mom timu svako delio ono što zna, svi smo znali ponešto i dopunjavali smo se da bismo na kraju mogli da napravimo scenu kako trenutno izgleda. Dobili smo čak i fidbek da smo nadmašili očekivanja mentora.
Nemanja Ivanišević, učesnik programa
Prijatno me je iznenadilo to što finalni radovi izgledaju daleko bolje od onoga što sam očekivao. Ne bih čak nimogao da kažem koji mi se rad više sviđa, jer ima tu dosta kvalitetnih stvari i vizuelno su jako dobri. Vidi se kako barataju sa svetilma i sa postavljanjem scene i kamerom, i na tome im svaka čast. Takođe mi se sviđa koliko su uvezani kao timovi. Mislim da bi bilo dobro da nastave da sarađuju međusobno da bi svako mogao da pronađe neki svoj pravac.
Uroš Pavlović, gost-predavač na programu i level designer u studiju Mad Head Games
Summer of Unreal
Summer of Unreal: Edukativni program za evropske animatore
Summer of Unreal je besplatan četvoronedeljni bootcamp održan u leto 2021. godine. Organizovao ga je londonski Escape Studios u saradnji sa kompanijom Epic Games i vodećim evropskim školama u sferi kompjuterske grafike, uključujući našu.
Tokom trajanja programa, skoro 1000 prolaznika je steklo veštine koje će im pomoći da kreiraju kvalitetan interaktivni sadržaj u realnom vremenu. Počevši od osnova, polaznici su tokom leta otkrivali razne zanimljive lekcije, kao što su stilizovanje fotorealističnih predmeta i digitalnih ljudi.
U programu je učestvovalo ukupno sedam vrhunskih evropskih škola za animaciju i vizuelne efekte. To su nosioci projekta Escape Studios (Velika Britanija), zatim The Animation Workshop (Danska), ARTFX (Francuska), LaSalle Barcelona (Španija), Screen Skills Ireland (Irska), HdM Stuttgart (Nemačka), kao i naš centar. Kao partner u projektu za jugoistočnu Evropu, Crater Training Center je obezbedio učešće za oko 200 zainteresovanih polaznika iz više zemalja.
Na Summer of Unreal bili su dobrodošli profesionalni ali i budući animatori, VFX i motion graphics artisti, profesionalci iz filma i televizije, kao i predavači iz pomenutih oblasti. Za program su mogli da se prijavljuju apsolutni početnici u Unrealu, ali je poznavanje osnova 3D softvera, grafike ili animacije bilo neophodno.
- Kurs je bio fokusiran na upotrebu softvera Unreal Engine u oblastima kao što su previzuelizacija, layout, rigging, animacija, modelovanje, lighting, importovanje u Unreal Engine i rendering.
- Nastava se održavala svakog radnog dana, a predavanja su držali eksperti za sve ključne aspekte softvera Unreal Engine.
- Tokom celokupnog trajanja bootcampa, učesnici su imali online podršku asistenata, odnosno predstavnika svake od sedam pomenutih škola.
- Za komunikaciju vezanu za rad na zajedničkim projektima koristio se Discord kao odličan alat za umrežavanje i koji je, zahvaljujući “armiji” administratora iz cele Evrope funkcionisao savršeno.
- Predavanja su držali kreativni stvaraoci sa velikim kreativnim iskustvom u virtuelnoj produkciji i UE.
- Učesnici iz svih krajeva Evrope zajedno su rešavali kreativne izazove tokom učenja.
- Sveže informacije o novim planovima i događajima vezanim za UE stizali su direktno iz kompanije Epic Games.
- Tokom trajanja programa održano je nekoliko panela na kojima su stručnjaci raspravljali o tome kako Unreal Engine menja proizvodnju medijskog sadržaja.
- Učesnici su naučili kako Unreal Engine mogu koriste za potrebe ličnih projekata.
- Za svaki dan koji provedu na predavanjima, učesnici su dobijali po jedan digitalni bedž. Oni koji su sakupili najmanje 80% od ukupnog broja bedževa, dobili su sertifikat o uspešnom završetku kursa u izdanju Escape Studios, a sa pečatom kompanije Epic Games.
Kurs je targetirao profesionalce koji rade na projektima animacije u bilo kojoj ulozi artiste (uključujući one koji se specijalizuju za rigging, layout, pre-vizualizaciju, koncept art, animaciju, lighting i rendering) sa najmanje dve godine radnog iskustva. Pored njih, kurs su mogli da upišu i profesionalci iz sveta filma ili televizije, fakultetski profesori, ali ne i studenti.
Summer of Unreal je kreiran sa ciljem da obuhvati gotovo sve aspekte animacije. Obuka je bila namenjena onima koji pomažu u stvaranju animiranog sadržaja u profesionalnom svojstvu. Kurs je bio koristan i VFX artistima, kao i motion graphics artistima, producentima i režiserima koje je zanimalo kako bi Unreal Engine mogao da se uklopi u njihov sistem rada.
Prvobitno razvijen za industriju igara, Unreal Engine se sve više koristi u VFX industriji zbog nivoa detalja koji sa njim mogu da se prikažu i kreiraju. Neki od najpopularnijih projekata na kojima se radilo u UE su Game of Thrones i The Mandalorian. Sledeća na redu je industrija animacije i brojne mogućnosti koje ovaj softver nudi za kreiranje sadržaja u realnom vremenu.
Unreal Engine je najotvoreniji i najnapredniji alat za 3D kreiranje u realnom vremenu. Promenio je način na koji su se igre godinama stvarale, ali je nedavno postao moćno sredstvo za animatore i umetnike vizuelnih efekata jer nudi razne mogućnosti pokretanja fotorealnih i složenih 3D scena u realnom vremenu. Otvorio je neverovatne nove mogućnosti za animaciju i 3D CGI industriju.
Kreatorima daje slobodu i kontrolu da pružaju vrhunsku zabavu, upečatljive vizualizacije, pa čak i neverovatne virtuelne svetove. Potražnja za 3D veštinama u realnom vremenu je na vrhuncu i učenje programa Unreal Engine mnogima može da proširi karijerne vidike i poveća potencijal za zaposlenje i rad na novim, uzbudljivim projektima.
Nedelja 1
- Uvod u Unreal Engine
- Materijali
- Lajting
- Showcase partnera
Nedelja 2
- Funkcionalno osvetljenje
- Animacija u programu Unreal Engine
- Showcase partnera
Nedelja 3
- Stvaranje fotorealnih sekvenci pomoću biblioteke Megascan i drugih dodataka
- Rendering u programu Unreal Engine
- Motion graphics u sekvenseru
- Showcase partnera
Nedelja 4
- Tehničke informacije i dijagnostika
- Korišćenje Nijagare
- Showcase partnera
- Predstavljanje projekata i showcase
Kurs je odigran na engleskom jeziku kroz Zoom i Discord platforme tokom perioda od četiri nedelje. Plan i program kursa bili su podeljeni na učenje, eksperimentisanje i vežbanje. Kurs je nudio fleksibilan nastavni plan, što znači da su učesnici mogli da balansiraju između učenja i slobodnog vremena. Pored svakodnevnih radionica koje su pokrivale sve glavne aspekte UE, učesnicima je bilo omogućeno vreme za vežbe, timski rad, prezentacije i masterklasove koje su držali neki od vodećih evropskih kompanija i artista.
Polaznici kursa bili podeljeni u manje grupe i svaka grupa je na kraju kursa, tokom ”svečane Zoom ceremonije” predstavila svoj originalni projekat.
Potražnja za talentima koji koriste Unreal Engine u kreativnoj industriji brzo raste, te je svakom profesionalcu bitno da svoj set veština ojača znanjem dobijenim upravo na jednom zaokruženom edukativnom projektu kakav je Summer of Unreal. Kurs je učesnicima pomogao da uz Unreal Engine krenu na nadahnuto putovanje kroz animaciju i virtuelnu produkciju i da novostečena znanja kasnije primene u svom sistemu rada. Pored toga, Summer of Unreal je korisnicima omogućio da upoznaju veliki broj istomišljenika i kolega iz različitih delova Evrope kojima bi se putevi drugačije možda nikad ne bi ukrstili.
Veoma smo ponosni na zajednicu koja se okupila oko ove inicijative i nadamo se da ćemo u budućnosti videti plodove njihovih zajedničkih angažmana.
Predavanja u okviru Summer of Unreal bootcampa držali su najpre redovni predavači sa koledža Escape Studios, kao i njihove kolege iz kompanija Framestore i Blue Zoo Animations. Nabrojaćemo samo neke od njih: Simon Fenton, Kevin Nally, Christian Avigni, Michael Davies, Clement Gharini i drugi… Pored njih, gostujuća predavanja držali su predavači i saradnici iz partnerskih škola.
Crater Training Center je u okviru Summer of Unreal organizovao tri gostujuća predavanja. Darko Subotin, profesor sa Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu ovom je prilikom održao jednodnevnu obuku u renderovanju, dok je tim kompanije 3Lateral/ EpicGames učesnicima bootcampa omogućio “privatnu” premijeru Epicovog tutorijala na temu MetaHuman kreatora. Zanimljivo predavanje održao je i beogradski reditelj Sava Živković koji se ovom prilikom osvrnuo na mogućnosti koje Unreal Engine pruža animatorima.
UTISCI
Summer of Unreal je bilo stvarno dobro iskustvo, čak i za mene kao početnika koji radi daleko od industrije video igara. Hvala vam što ste nam pružili sjajnu platformu da naučimo nešto novo i zanimljivo. Kombinacija časova i razmene iskustava kroz govore stručnjaka bila je metodički savršena. Finalni dan je bio veoma zabavan.
Bane Gavrilović
Neverovatno iskustvo posmatrano iz više gledišta. Učili smo različite metoda rada, posebno u mom slučaju animacije i optimizacije. Kurs je pružio odlična tehnička objašnjenja vezana za svet rada. Vrhunski gosti i prezentacije su mi otvorile nove vizije imotivisale me da koristim Unreal Engine. Osim toga, ovo je bila odlična prilika za stvaranje bezbroj konekcija sa neverovatnim umetnicima iz Evrope! Iskustvo za preporučiti svima.
Daniele Barone
Veoma sam zadovoljan kursom, bilo je intenzivno i sadržajno. Organizacija je bila izvanredna, a posebno mi se dopala komunikacija na Discordu gde sam mogao da pratim kako učesnici kursa razmenjuju informacije o temama koje su bile aktuelne na prezentacijama. Predavači i medijatori su bili veoma otvoreni i šarmantni tako da je svaka sesija bila koliko korisna, toliko i zabavna. Sve u svemu odlično! Nadam se da ce biti još ovakvih događaja
Milan Antić